close

 

四、為什麼有些女人長得美麗端莊,清秀可敬,有財有福,身世高貴?

Why are some women blessed with beauty and are gentle,virtuous,wealthy and  noble?


勝鬘!女人長得端莊美麗、清秀,品行高潔,多財富且福德高貴,

是由於過去世性情溫柔,又能忍讓,人說她非,毫不計較,亦不生氣,

她又能以一切財物建地舍宅香花水果飲食醫藥,恭敬供養布施沙門及婆羅門,

並廣行善事,對別人不生嫉妒之心,言行謙遜有禮,

而且對他人之好,時常隨喜讚嘆。

勝鬘啊!這就是婦女們貧富貴賤和美醜的緣故了。

“Those women, Srimala, who were born beautiful, gentle,

kind, well-mannered, rich, virtuous and noble in this life-time

were in their past life gentle and kind by nature. They were patient, not angry with

those who criticised them, and respectfully offered property,  flowers, fruit, drinks and

medicine to samanas and Brahmins.

They also did a lot of meritorious deeds, were never envious, spoke mindfully,

and praised and appreciated all good beings.

These , Srimala, are the reasons for rich, poor, high-positioned,

low-positioned, beautiful and ugly women.” 


    勝鬘夫人聽了世尊的開示,很慚愧而又歡喜的說道:

「世尊!我聽了你的開示,完全明白自己長得醜陋而身世尊貴的原因,

好比從黑暗中得到光明,從荒野中現了康衢大道,這道理實在太奇妙了。

 

        我從今天起,縱然有人說我壞話,也不生氣,

        對別人更不生妒嫉之心,

        常隨喜讚嘆他人之善,

        並要以一切財物、飲食、醫藥、建地、屋宇、香花供養沙門及婆羅門。

 



 

歸我統治的婦女很多,我也要敎她們如是學,如是行。

請世尊收我為弟子吧!我要皈依佛、法、僧三寶,直到終身。


 

arrow
arrow
    全站熱搜

    台中五方講堂 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()